15. sess- jaanuar

Pärast kahte vahelejäetud sessi oli rõõm taas koolis olla. Sisukas ja õppimisrohke aeg

This image has an empty alt attribute; its file name is ACtC-3fxHIUqSuDwWB24JXedulnZqVeajw6QDTjkXI0f3CAjWnK8gcAa7XA7oZr2YWSOmO5zjDZK0hUBPGcaz_LPdKZ35UN2uzxsQK5uwv7nOkrZny8oLQ4mkCWyw61Mrgo9hu-rr-foFKE4sZ8TNfaflmjf4Q=w1414-h943-no

Puutöö. 10 ak t/Heiki Mürk

Toredal kombel algas nädal puutööga. Olin seda oodanud, sest see on üks neist asjadest, millest võiks iga inimene teada. Sealhulgas mina, kes ma olen ainsa esemena selles vallas endale kord spontaanselt kammi teinud. Loomuliku valiku käigus tekkis kolm gruppi-pitsugrupp ja kaks erinevat lillekastigruppi. Mina valisin lillekasti. Küll ei teadnud ma sel hetkel et lillekastiga valisin ma ka kalasabatapi. Valisime kolmekesi mõõdud, lõikasime ärkamissaega vastavad jupid ning hakkasime siis tappidega pusima. Algus läks toredalt aga kui asi peitli ja haamrini õudis siis nende kasutamisega harumiseks läks ikka aega. Praegult mõtlen, et kõigil oleks see võib-olla edukamalt läinud kui mõnda aega enne mingi proovijupi peal harjutada, mitte kohe lõppeseme kallale minna. Tehniliselt oleks sellekski aega olnud, et nt oleksid kõik saanud esimesed pool päeva koos põhilisi võtteid harjutada ja siis juba oleks saanud igaüks valida, mida teha soovib jne. Päris valmis ma ei jõudnudki, loodan et järgmisel korral saab edasi teha. Need tapid mis said valmis olid niimoodi enam-vähem. Et vist täitsa ajab asja ära. 🙂 Protsess ise oli nauditav ja õpetlik. Nii hea oli jälle midagi uut õppida.

Foto: Kersti Kollom

Maheaianduse alused ja agrosüsteemid. 4 ak t/Lylian Meister

Jagasime oma ettevamistatud esitlusi väga kirjudel teemadel. Seltsilistaimedest ajurveedani. Eriliselt meelde jäid Biodünaamiline aiandus, ajurveeda ning GMO. Biodünaamilisest aiandusest olengi tahtnud paremini aru saada. Ma ei teadnud enne, et see sai alguse Steinerist. Holistilisemad teemad vaatlesid erinevaid süsteeme, kus kõik on seotud. Inimene, taimed, kosmos. Ise koostasin esitluse astroherbalismist. See väljend ise oli mulle uus. Teema on põnev ning polegi nii ühesti seletatav, sest selleks et päriselt aru saada pead hakkama ise taimi vaatlema, tunnetama ja otsi kokku panema. Sain uurides aru, et sellest pole kasu, kui nö reeglid pähe õppida ( Nt tähtkujud ja neile vastavad taimed). Enne peab endale selgeks tegema maailma põhilised toimimissüteemid ja sinna peale hakkkama ehitama muid seoseid. GMO-st sain kinnitust, kui palju meie tarbitavast on mürgitatud. Nii toit kui riided kui… Igatahes oli väga põnev ja ootan juba järgmise korra esitlusi.

Portfoolio 6 ak t/Anneli Veel

Portfoolio algas segadusega. Mida siis tegelikult meilt tahetakse? Lõpuks jõudsime arusaamisele, et komisjoni jaoks on vaja ametlikku formaalset tabelit ning koolile esitlemiseks veidi emotsionaalsemat värvikamat osa. Usun et selle tegemise käigus tuleb veel pusimist ja küsimusi. Tundub suur töö. Õnneks on veidi sellega aega, kuigi sellised tähtajad kipuvad kiiresti saabuma.

Väikeaia kujundamine 7 ak t/Maarja Gustavson

Saabus oodatud esitlemise tund. Aiaplaani tegemine oli minu jaoks väga pikk protsess. Ainuüksi kujunduse saamine ilma taimedeta võttis aega ja energiat. Suur ebakindlus oli kogemuse puudumise tõttu. Aga lõpuks jõudsin täitsa end rahuldava tulemuseni ning sain kõvasti targemaks. Nüüd tahaks väga eraldi peenraplaani ja taimedega kuundamist ka katsetada…aga ma tean juba et ma niipea seda üksi ette ei võta muude tegemiste kõrvalt vist. Üks olulisim asi mida esitluste ajal Maarjalt meelde jätsin oli see, et pead teadma mida tahad. Kui tead mida tahad, siis pole valet ega õiget ka olemas. See julgustas edasi katsetama. Loomulikult oli teiste plaane ka väga põnev näha. Igal ühel on nii erinev pilk ja joon. Väga sooviks seda ainet palju pikemalt. Et saaks põhalikult süveneda kõigisse nüansidesse. Tundub et ainuke võimalus selleks ongi kas siis ise õppida ja katsetada või välaspoolt mõni kursus võtta.

This image has an empty alt attribute; its file name is 148348640_2801766236801894_5447841096146889767_n.jpg
Minu enda aiaplaan. Pilt: Maris Jakobson
Pilt: Mall Heinla

Taimekahjustajad, umbrohud, väetamine ja taimekaitse 14 ak t/Eneli Käger

Mul olid alguses kerged eelaevamused selle aine kohta, aga kui Eneli rääkima hakkas tuli välja et ta teab ikka kohutavalt palju ning kasulikku infot tuli igas minutis. Kõige väärtuslikum oli info, mis ta esitlustele lisaks rääkis. Temaga võiks ilmselgelt rohkemgi tunde olla. Vaatan siin et kas kirjutan midagi märkmetest välja ka ,aga infot on nii palu et .. : ) Peab tema esitlused ka uuesti üle vaatama.

Kahjur on kahjur siis, kui tema arvukus on ületanud minu taluvuse piiri.

Käisime ka kasvuhoones kahjuriteahil. Sealt leidsime elutsemas kedriklesta ning hulganisti lehetäisid.

This image has an empty alt attribute; its file name is img_20210129_122858.jpg
Kedriklesta tõrje
kedriklest

Samal ajal käis ringi raamat `Derek Jarman’s Garden`. Väga inspireeriv. Kahuks jäi pooleli. : ) Olen mõned tsitaadid välja kirjutanud:

Lawns, it seems to me, are against nature, barren and often threadbare- the enemy of a good garden. For the same trouble as mowing, you could have a years vegetables, runner beans, cauliflowers and cabbages, mixed with pinks and peonies, shirley poppies and delphiniums, wouldnt that beautify the land and save us from the garden terrorism that prevails?

Linnaaianduse kodutöö

Kuulasin juba enne sessi ära õppeaedade infopäeva. Kõigepealt tutvustati teemat üldiselt ja siis jagasid kolm erinevat õppeaeda oma kogemusi. Õppeaedade toetusprogramm on käigus olnud kaks aastat ning huvi järjest kasvab. Aastal 2019 rajati programmi kaasabil 4 õppeaeda ning aastal 2020 lausa 37 õppeaeda. Viimase hulgas on peale lasteaedade ja koolide ka 2 muuseumi ning 1 raamatukogu. Miks tasub õppeaedu luua? Sest seda tehes saab ühendada koosloomise, kekkonnahariduse, tervisliku eluviisi, teraapia ning ka praktilise väljundi. Käisid läbi märksõnad: Looduslähedane aiapidamine, tarbe-ja iluaia tasakaal, aed on midagi rohkemat kui ainult peenrad e. suurema süsteemi nägemine (muld, putukad, linnud, umbrohud,vesi, päike, kõdunemine, mikrorganismid…).

Esimesena rääkis Gustav Adolfi gümnaasiumi katuseaia eestvedaja. Täpsemalt öeldes on tegu nutikasvuhoonega, mis sai õpilaste kaasabil püsti pandud. Kuna eestvedaja on ametilt kooli IT-tugi ja koolil on ka eraldi vastav õppesuund, siis polegi see nii üllatav. Suvel pole koolis aia eest hoolitsejat- nii on IT-süsteem väga praktiline. Taimed kasvavad hüdropoonika e. vesiaianduse meetodil ning elektrit toodab päikesepaneel.Tuli välja, et tüdrukutel oli kasvuhoone valmimise füüsilises protsessis suurem osa kui poistel , kes tegelesid pigem IT-lahendustega. Jutust panin endale kõrva taha, et poed valdavalt toetavad õppeaedu materjalidega, kui küsida.

Rännaku lasteaia lugu oli samuti põnev. Selles lasteaias on olulisel kohal iseseisev a õuesõpe. Peale köögiviljade kasvatati ka söödavaid lilli, ravim-ning maitsetaimi. Rühmades korraldati erinevaid üritusi vastavalt aiatsüklitele. Näiteks toimus smuutirännak, sibularännak ja kõrvitsaestival. Vanematelt ning lastelt tuli palju positiivset tagasisidet. Enamustele oli kõrvitsa kasvatamine esimene kogemus. Lisaks peenramateralidele saadi toetusrahade eest ka tööriistad ja kastmissüsteem.

Vormsi lasteaias on kokku 11 rühma ning umbes 240 last. Nemad eksperimenteerisid oma õppeaias üsna mitmel viisil. Näiteks toimis vihmaussikomposter ning ühes rühmas kasvasid hiidteod. Lisaks tehti rühmasiseseid eksperimente nagu näiteks roheliste tomatite küpsemise jälgimine ja võrdlus . Esitlusest kajastus, et lapsed olid kogu teemast väga elevil.

Lõpus tutvustas Hildegardi seltsi liige Püha Hildegardi aiapidamisviise. Lähemalt räägiti Tornide väljakule rajatud aiast. Aia kujundus moodustab ülevalt vaadates veidi nagu palves käed. Taimed on jaotatud kastidesse erinevate haigusnähtude järgi.

Kokkuvõtteks oli põnev seminar. Rõõmustav on kuulda, et õppeaedu nii hulganisti rajatakse ja et nii lastes kui täiskasvanutes aiandusentusiasmi jagub. See on nii oluline, et ka linnalastel oleks aia ning taimedega kontakt ja et see kontakt oleks meeldiv ning sütitav. Õppeaed ise pakub ju lõputuid loomingulisi eksperimenteerimisvõimalusi, kui vaid pea tööle panna. Väga huvitav oleks ka ise mõne sellise valmimise juures olla.

Aitäh kõigile!

Leave a comment